Charmante woonboot in Villedubert op het water
Geen voorkeur 1-6 3 1Beschrijving vakantiehuis
HET UNIEKE VERHAAL, VERTELD DOOR DE HUISEIGENAAR
Deze gîte, de Lodela schuit, is écht levenswerk. De naam 'Lodela' staat voor het tweede leven van deze boot. Dit tweede leven begon met een mooie ontmoeting met een jonge Fransman die tijdens zijn studies in België verliefd werd op de aken.
Deze 'liefdesrelatie' begon echter niet goed: de jonge Fransman wilde zijn aak onderbrengen in het Canal du Midi, een van de oudste nog in bedrijf zijnde kanalen van Europa, dat werd aangelegd in opdracht van Lodewijk XIV. Om de schuit door dit oude kanaal te kunnen laten varen, moest het worden ingekort. Hierop volgde 1 jaar werk in België. Toen het probleem van de afmetingen was opgelost, moest de boot nog naar Frankrijk worden gebracht. Deze vaart duurde twee maanden: twee maanden waarin de eigenaar niet precies wist waar zijn aak zich bevond.
Aangezien het schip oorspronkelijk voor de handel werd gebruikt, moesten er ook grote installatie- en inrichtingswerken worden uitgevoerd om van het ruim de perfecte accommodatie te maken die het nu is. Na 4 jaar werk is de droom van deze jonge Fransman uitgekomen.
Dit mooie verhaal is nu al meer dan 21 jaar aan de gang en de passie van de eigenaar voor Lodela is nog net zo sterk. Aanvankelijk zou Lodela de permanente woning van de eigenaar worden, die hem op zijn diverse zakenreizen zou hebben gevolgd. Uiteindelijk, nadat hij zich in Carcassonne had gevestigd, besloot deze natuurliefhebber zijn rustige oase open te stellen voor toeristen. De liefde voor zijn aak komt ook tot uiting in het onthaal dat de eigenaar zijn bezoekers biedt. De zorg die aan het werk is besteed en de materialen die voor de renovatie zijn uitgekozen, zijn blijken van vakmanschap om een zo goed mogelijk verblijf te bieden.
DETAILS
- Deze woonboot in het Canal du Midi is een voormalige handelsschuit, gebruikt in België en Frankrijk in de jaren '30. Na een grondige renovatie in 2005, is het nu een bijzonder aantrekkelijk vakantieverblijf geworden
- Het schip beschikt over een schaduwrijk terras met uitzicht op het beroemde Canal du Midi, dat een plaats bemachtigd heeft op de Werelderfgoedlijst. Er is zelfs een kleine tuin aan wal voor je aangelegd
- De regio biedt veel bezienswaardigheden, zoals het beroemde middeleeuwse centrum van vestingstad Carcassonne met twee Werelderfgoedmonumenten. Bezoek de Kathaarse burchten, de gigantische kloof bij Cabrespine, wijnkelders en vele abdijen, zoals Fontfroide
- In de directe nabijheid van dit drijvende, huisdiervriendelijke vakantiehuis vind je een kleine sluis, typerend voor het Canal du Midi. Hier zie je hoe de werking van het kanaal echt tot leven komt
- Er zijn 4 fietsen beschikbaar die je kunt gebruiken om de omgeving te verkennen. Vissen in de rivier is toegestaan
- Om veiligheidsredenen wordt de huur van de boot sterk afgeraden aan families met kinderen onder de 7 jaar of gezinnen waarvan de kinderen nog niet kunnen zwemmen
Deze gîte, de Lodela schuit, is écht levenswerk. De naam 'Lodela' staat voor het tweede leven van deze boot. Dit tweede leven begon met een mooie ontmoeting met een jonge Fransman die tijdens zijn studies in België verliefd werd op de aken.
Deze 'liefdesrelatie' begon echter niet goed: de jonge Fransman wilde zijn aak onderbrengen in het Canal du Midi, een van de oudste nog in bedrijf zijnde kanalen van Europa, dat werd aangelegd in opdracht van Lodewijk XIV. Om de schuit door dit oude kanaal te kunnen laten varen, moest het worden ingekort. Hierop volgde 1 jaar werk in België. Toen het probleem van de afmetingen was opgelost, moest de boot nog naar Frankrijk worden gebracht. Deze vaart duurde twee maanden: twee maanden waarin de eigenaar niet precies wist waar zijn aak zich bevond.
Aangezien het schip oorspronkelijk voor de handel werd gebruikt, moesten er ook grote installatie- en inrichtingswerken worden uitgevoerd om van het ruim de perfecte accommodatie te maken die het nu is. Na 4 jaar werk is de droom van deze jonge Fransman uitgekomen.
Dit mooie verhaal is nu al meer dan 21 jaar aan de gang en de passie van de eigenaar voor Lodela is nog net zo sterk. Aanvankelijk zou Lodela de permanente woning van de eigenaar worden, die hem op zijn diverse zakenreizen zou hebben gevolgd. Uiteindelijk, nadat hij zich in Carcassonne had gevestigd, besloot deze natuurliefhebber zijn rustige oase open te stellen voor toeristen. De liefde voor zijn aak komt ook tot uiting in het onthaal dat de eigenaar zijn bezoekers biedt. De zorg die aan het werk is besteed en de materialen die voor de renovatie zijn uitgekozen, zijn blijken van vakmanschap om een zo goed mogelijk verblijf te bieden.
DETAILS
- Deze woonboot in het Canal du Midi is een voormalige handelsschuit, gebruikt in België en Frankrijk in de jaren '30. Na een grondige renovatie in 2005, is het nu een bijzonder aantrekkelijk vakantieverblijf geworden
- Het schip beschikt over een schaduwrijk terras met uitzicht op het beroemde Canal du Midi, dat een plaats bemachtigd heeft op de Werelderfgoedlijst. Er is zelfs een kleine tuin aan wal voor je aangelegd
- De regio biedt veel bezienswaardigheden, zoals het beroemde middeleeuwse centrum van vestingstad Carcassonne met twee Werelderfgoedmonumenten. Bezoek de Kathaarse burchten, de gigantische kloof bij Cabrespine, wijnkelders en vele abdijen, zoals Fontfroide
- In de directe nabijheid van dit drijvende, huisdiervriendelijke vakantiehuis vind je een kleine sluis, typerend voor het Canal du Midi. Hier zie je hoe de werking van het kanaal echt tot leven komt
- Er zijn 4 fietsen beschikbaar die je kunt gebruiken om de omgeving te verkennen. Vissen in de rivier is toegestaan
- Om veiligheidsredenen wordt de huur van de boot sterk afgeraden aan families met kinderen onder de 7 jaar of gezinnen waarvan de kinderen nog niet kunnen zwemmen
Ga voor meer informatie naar onze website klik hier
Indeling vakantiehuis
Parterre: (zitkamer(TV, open haard, stereo-installatie), woonkeuken(oven, magnetron, afwasmachine), slaapkamer(2-pers. bed, jetstream, wastafel), slaapkamer(2-pers. onderschuifbed), slaapkamer(2-pers. onderschuifbed), badkamer(jetstream, wastafel, toilet))
airconditioning, terras, tuin, tuinmeubilair, 4x fietsen beschikbaar
airconditioning, terras, tuin, tuinmeubilair, 4x fietsen beschikbaar
Ga voor meer informatie naar onze website klik hier
Activiteiten nabij vakantiehuis
Deze boot is een oude kanaalaak die vanaf 1930 onder meerdere generaties binnenschippers werd ingezet voor het transport van graan.
De aak vaarde eerst onder de naam Maryvonne. De geschiedenis van de boot begon in april 1930 in Forges de Strasbourg, een smederij uit Straatsburg. De bouwstijl van Oost-Frankrijk is terug te zien in de karakteristieke, ronde vorm van de boot en het heet opgeklonken staal. De staalwerkers hebben alles gegeven aan deze boot.
In die tijd was de constructie van arken in ijzer net in opkomst. Voorheen werden ze nog van stevig kromhout gemaakt om weerstand te bieden tegen de continue waterdruk. De nieuwe bouwvorm in staal moest zich nog bewijzen en het vertrouwen winnen van schippers om ze vervolgens te verleiden hun oude boten te vervangen. Dat de motor destijds zelfs nog een optie was, geeft aan in wat voor andere tijden men toen leefde. De aak Maryvonne werd geleverd zonder motor en werd voortgetrokken door paarden, waarvoor aan boord een speciale overnachtingsplek was gecreëerd in de vorm van een stal.
Enkele jaren later nam een motor de plek in van de stal midden op de boot, tussen de scheepshut van de matroos aan de voorzijde en de scheepshut van de schipper aan achterzijde. Met enkele aanpassingen werd de voormalige paardenstal omgebouwd tot stuurhut. Dit alles heeft zich afgespeeld in België en het noorden van Frankrijk.
De boot overleefde de Tweede Wereldoorlog, omdat deze in België vaarde. Veel soortgelijke boten in Frankrijk werden destijds omgevormd tot munitie of op een andere manier ingezet voor oorlogsvoering.
Vanaf de jaren ’70 kwam de concurrentie op van grotere schepen en andere transportvormen, wat een einde betekende voor de transportfunctie van dit soort kanaalaken. Te duur om te behouden, kwamen veel aken op de schroothoop. Slechts enkele vonden een nieuwe bestemming als woonboot.
Toen de huidige eigenaar voor zijn werk naar Carcassonne kwam, werd hij onmiddellijk verleid door het Canal du Midi, in 1681 gebouwd onder Lodewijk XIV. Het kanaal is bekend vanwege het uitzonderlijke erfgoed en krijgt grote toeristische belangstelling in de regio Languedoc-Roussillon. Van oorsprong komt de eigenaar uit Noord-Frankrijk en het Canal du Midi herinnerde hem aan de kanalen en arken daar. Hij ging uiteindelijk overstag en besloot om een ark op te knappen. Hij zag zich al zitten op het Canal du Midi onder de eeuwenoude platanen. In 2001 kocht hij de ark Maryvonne bij een oude scheepsman in de Belgische stad Namen. Deze man gebruikte de boot voor de opslag van boeken en tijdschriften die hij verkocht op beurzen. Enkele beginnende lekken in de scheepsromp zorgden voor een aantrekkelijke prijs.
Op het Canal du Midi mogen geen schepen varen die langer zijn dan 30 meter, simpelweg omdat de sluizen niet groter zijn. De ark Maryanne is van het type Freycinet, wat betekent dat de boot 38, 90 meter lang is. Er moest dus zo'n 9 meter af voordat de boot naar zijn bestemming kon. Door de beginnende lekken had ook de bodem een grondige renovatie nodig. Na een verbouwing van ruim vier jaar kreeg de ark Maryvonne eindelijk haar allure weer terug.
In 2005 was het bijzondere vakantiehuis een feit. Drie slaaphutten staan tot de beschikking van maximaal zes personen, evenals een gezellige eetkeuken en een ruime woonkamer. Het overdekte terras op de brug biedt een panorama-uitzicht op het Canal du Midi, dat een plaats heeft verworven op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De boot wordt stilliggend verhuurd, maar kan nog varen. De eigenaar doet dit soms, maar door alle sluizen en aquaducten in het Canal du Midi vraagt dit veel concentratie en vakmanschap.
Fietsen staan ter beschikking om bijvoorbeeld een bezoekje te brengen aan de middeleeuwse stad Carcassonne, die eveneens op de Werelderfgoedlijst staat.
Deze woonboot is een origineel onderkomen in een opvallende omgeving. De boot ligt van april tot eind oktober in het water.
Canal du Midi
Het Canal du Midi is de grootste werelderfgoedplek ter wereld. Bedenker van het kanaal is Pierre-Paul Riquet, een rijke man uit Béziers, die lange tijd droomde van een verbindingskanaal tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Koning Lodewijk XIV werd aangestoken door zijn enthousiasme wat in 1681 resulteerde in het Canal Royal des Deux Mers. Het beroemde kanaal is 240 kilometer lang en overbrugt een hoogteverschil van 200 meter. Het staat vooral bekend om de 350 waterwerken, variërend van vele sluizen, aquaducten tot prachtige bruggen en zelfs een tunnel van 173 meter. Lange tijd was het kanaal één van de belangrijkste waterwegen van Frankrijk wat zorgde voor toenemende welvaart in de Languedoc. De jaagpaden langs het kanaal fungeerden vroeger als trekpad voor de paarden voor de ongemotoriseerde schepen. Tegenwoordig vind je hier vele fietsers en wandelaars. Toen in 1856 het spoor tussen Bordeaux en Sète in gebruik werd genomen, verloor het kanaal de belangrijkste economische functie. Tegenwoordig is het kanaal een grote toeristische trekpleister. Het door platanen omlijste kanaal zorgt voor een idyllische sfeer.
Carcassonne
De vestingstad Carcassonne is één van de topattracties van de Languedoc. De citadel heeft een sprookjesachtige sfeer en staat eveneens op de Werelderfgoedlijst van Unesco.
De aak vaarde eerst onder de naam Maryvonne. De geschiedenis van de boot begon in april 1930 in Forges de Strasbourg, een smederij uit Straatsburg. De bouwstijl van Oost-Frankrijk is terug te zien in de karakteristieke, ronde vorm van de boot en het heet opgeklonken staal. De staalwerkers hebben alles gegeven aan deze boot.
In die tijd was de constructie van arken in ijzer net in opkomst. Voorheen werden ze nog van stevig kromhout gemaakt om weerstand te bieden tegen de continue waterdruk. De nieuwe bouwvorm in staal moest zich nog bewijzen en het vertrouwen winnen van schippers om ze vervolgens te verleiden hun oude boten te vervangen. Dat de motor destijds zelfs nog een optie was, geeft aan in wat voor andere tijden men toen leefde. De aak Maryvonne werd geleverd zonder motor en werd voortgetrokken door paarden, waarvoor aan boord een speciale overnachtingsplek was gecreëerd in de vorm van een stal.
Enkele jaren later nam een motor de plek in van de stal midden op de boot, tussen de scheepshut van de matroos aan de voorzijde en de scheepshut van de schipper aan achterzijde. Met enkele aanpassingen werd de voormalige paardenstal omgebouwd tot stuurhut. Dit alles heeft zich afgespeeld in België en het noorden van Frankrijk.
De boot overleefde de Tweede Wereldoorlog, omdat deze in België vaarde. Veel soortgelijke boten in Frankrijk werden destijds omgevormd tot munitie of op een andere manier ingezet voor oorlogsvoering.
Vanaf de jaren ’70 kwam de concurrentie op van grotere schepen en andere transportvormen, wat een einde betekende voor de transportfunctie van dit soort kanaalaken. Te duur om te behouden, kwamen veel aken op de schroothoop. Slechts enkele vonden een nieuwe bestemming als woonboot.
Toen de huidige eigenaar voor zijn werk naar Carcassonne kwam, werd hij onmiddellijk verleid door het Canal du Midi, in 1681 gebouwd onder Lodewijk XIV. Het kanaal is bekend vanwege het uitzonderlijke erfgoed en krijgt grote toeristische belangstelling in de regio Languedoc-Roussillon. Van oorsprong komt de eigenaar uit Noord-Frankrijk en het Canal du Midi herinnerde hem aan de kanalen en arken daar. Hij ging uiteindelijk overstag en besloot om een ark op te knappen. Hij zag zich al zitten op het Canal du Midi onder de eeuwenoude platanen. In 2001 kocht hij de ark Maryvonne bij een oude scheepsman in de Belgische stad Namen. Deze man gebruikte de boot voor de opslag van boeken en tijdschriften die hij verkocht op beurzen. Enkele beginnende lekken in de scheepsromp zorgden voor een aantrekkelijke prijs.
Op het Canal du Midi mogen geen schepen varen die langer zijn dan 30 meter, simpelweg omdat de sluizen niet groter zijn. De ark Maryanne is van het type Freycinet, wat betekent dat de boot 38, 90 meter lang is. Er moest dus zo'n 9 meter af voordat de boot naar zijn bestemming kon. Door de beginnende lekken had ook de bodem een grondige renovatie nodig. Na een verbouwing van ruim vier jaar kreeg de ark Maryvonne eindelijk haar allure weer terug.
In 2005 was het bijzondere vakantiehuis een feit. Drie slaaphutten staan tot de beschikking van maximaal zes personen, evenals een gezellige eetkeuken en een ruime woonkamer. Het overdekte terras op de brug biedt een panorama-uitzicht op het Canal du Midi, dat een plaats heeft verworven op de Werelderfgoedlijst van Unesco. De boot wordt stilliggend verhuurd, maar kan nog varen. De eigenaar doet dit soms, maar door alle sluizen en aquaducten in het Canal du Midi vraagt dit veel concentratie en vakmanschap.
Fietsen staan ter beschikking om bijvoorbeeld een bezoekje te brengen aan de middeleeuwse stad Carcassonne, die eveneens op de Werelderfgoedlijst staat.
Deze woonboot is een origineel onderkomen in een opvallende omgeving. De boot ligt van april tot eind oktober in het water.
Canal du Midi
Het Canal du Midi is de grootste werelderfgoedplek ter wereld. Bedenker van het kanaal is Pierre-Paul Riquet, een rijke man uit Béziers, die lange tijd droomde van een verbindingskanaal tussen de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Koning Lodewijk XIV werd aangestoken door zijn enthousiasme wat in 1681 resulteerde in het Canal Royal des Deux Mers. Het beroemde kanaal is 240 kilometer lang en overbrugt een hoogteverschil van 200 meter. Het staat vooral bekend om de 350 waterwerken, variërend van vele sluizen, aquaducten tot prachtige bruggen en zelfs een tunnel van 173 meter. Lange tijd was het kanaal één van de belangrijkste waterwegen van Frankrijk wat zorgde voor toenemende welvaart in de Languedoc. De jaagpaden langs het kanaal fungeerden vroeger als trekpad voor de paarden voor de ongemotoriseerde schepen. Tegenwoordig vind je hier vele fietsers en wandelaars. Toen in 1856 het spoor tussen Bordeaux en Sète in gebruik werd genomen, verloor het kanaal de belangrijkste economische functie. Tegenwoordig is het kanaal een grote toeristische trekpleister. Het door platanen omlijste kanaal zorgt voor een idyllische sfeer.
Carcassonne
De vestingstad Carcassonne is één van de topattracties van de Languedoc. De citadel heeft een sprookjesachtige sfeer en staat eveneens op de Werelderfgoedlijst van Unesco.
Vanaf € 423 per week
Verhuurder
BelvillaVerhuurder sinds 21-07-2021
Alle vakantiehuizen verhuurder
Referentienummer: | 16327 |
Locatie: | Villedubert, Languedoc-Roussillon, Frankrijk |
Website: | Charmante woonboot in Villedubert op het water |
Aantal personen: | 1-6 |
Wifi : |
Aantal slaapkamers: | 3 |
Aantal badkamers: | 1 |
Vaatwasser: | |
Openhaard: |
Auto huren - Languedoc-Roussillon